اخبار

نشست ارائه گزارش فرصت مطالعاتی عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با هدف کاربرد در پایان‌نامه‌های مرتبط با پلاسما برگزار شد

۱۴۰۲/۰۷/۱۴

نشست ارائه گزارش فرصت مطالعاتی دکتر آزاده برجسته، عضو هیئت علمی گروه آموزشی فیزیک دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان با عنوان «بررسی نحوه کار ماژول پلاسمای نرم‌افزار کامسول با هدف کاربرد در پایان‌نامه‌های مرتبط با پلاسما» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست با حضور رضا آساره، رئیس گروه ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه لرستان و نماینده معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه، زینب لچینانی، نماینده معاونت پژوهشی دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان و تعدادی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان گروه فیزیک دانشگاه لرستان در سالن شهید رشوند این دانشگاه برگزار شد.

اجرای دوره‌های فرصت‌ مطالعاتی از حوزه‌های کاری مدیریت ارتباط با جامعه و کارآفرینی دانشگاه لرستان است که زیرنظر معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه قرار دارد.

در نشست مذکور که روز چهارشنبه، 12 مهرماه سال جاری در سالن شهید رشوند دانشگاه لرستان برگزار شد دکتر آزاده برجسته به تشریح گزارش فرصت مطالعاتی‌اش، پرداخت و شرکت‌کنندگان در نشست نیز دیدگاه‌ها و پرسش‌های علمی مرتبط با موضوع فرصت مطالعاتی را بیان کردند.

بخشی از محتوای ارائه‌شده گزارش فرصت مطالعاتی دکتر آزاد برجسته:

کامسول نرم افزاری قدرتمند برای انجام شبیه سازی است.

این نرم‌افزار به کمک حل معادلات به روش المان محدود (Finite Element Method) قادر به انجام شبیه‌سازی است.

علت این نام گذاری این است که این نرم افزار مجموعه ای از تمام فیزیک­‌های موجود در طبیعت است

که همزمان می­توان تمام فیزیک­‌های موجود در یک مساله را اضافه نمود.

از کاربران این نرم افزار می­توان به دانشگاه استنفورد، MIT، سازمان فضایی ناسا، شرکت General Electrics، و شرکت Millipore اشاره نمود.

شاخص‌ترین قابلیت نرم‌افزار کامسول، قابلیت چند فیزیکی (Multi physics) آن است که در آن کاربر می‌تواند در یک محیط کاری، چندین پدیده‌ را با یکدیگر بررسی کرده و بین آنها ارتباط (Link) برقرار کند.

همچنین در کامسول تمام مراحل سه‌گانه شبیه‌سازی یعنی پیش‌پردازش (Preprocessing)، پردازش (Processing) و پس‌پردازش (Post processing)، همگی در محیط نرم‌افزار انجام می‌گیرد و نیازی به نرم‌افزارهای جانبی نیست.

البته در صورت نیاز، می­‌توان از قابلیت ارتباط همزمان (Live Link) نرم افزار کامسول با بسیاری از نرم افزارها مانند: اکسل، اتوکد، متلب، سالیدورکس، سالید اج، کتیا، اینورتر و رویت استفاده نمود که به هنگام نصب نرم‌افزار در صورت موجود بودن نرم افزارهای ذکرشده روی سیستم، پلاگین‌های (plug in) نرم افزار به‌صورت خودکار در نرم افزارهای مقصد بارگذاری می­‌شود.

مجموعه‌ای از این خصوصیات و موارد دیگر، باعث برتری این نرم‌افزار نسبت به نرم‌افزارهای مشابه شده که لزوم یادگیری و استفاده از آن را برای انجام پروژه‌های تخصصی و مهندسی برجسته می‌کند.

در این پروژه تمرکز اصلی بر روی ماژول پلاسمایی نرم‌افزار کامسول است که برای شبیه سازی انواع پلاسما از جمله پلاسما با سد دی الکتریک (Dielectric Barrier Discharge)، پلاسمای RF، پلاسمای داغ یا پلاسمای تعادلی (Equilibrium Discharge)، پلاسمای کرونایی (Corona Discharge)، پلاسمای جفت شده القایی (Inductively Coupled Plasma)، پلاسمای جفت شده خازنی (Capacitively Coupled Plasma)

استفاده می­‌شود که این مجموعه فیزیک برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه پلاسما بسیار کاربردی است.

برای درک این فیزیک­‌ها باید از قبل آشنایی کاملی با سایر نودهای موجود در این مجموعه شبیه‌سازی و ضرورت استفاده از هر کدام از آن‌­ها وجود داشته باشد.

لذا در این فرصت مطالعاتی ابتدا به یادگیری این نودها پرداختیم و مرحله به مرحله هرکدام از آن‌ها را در نرم‌افزار اجرا کردیم و حاصل این یادگیری‌­ها را به صورت مجموعه کاملی که قرار است به زودی چاپ شود،

به‌صورت یک کتاب با نام «کامسول به زبان ساده؛ مقدمه‌­ای بر ماژول پلاسما» جمع آوری نمودیم.

این کتاب به زبان بسیار ساده و آموزش تصویری مرحله به مرحله تقریبا تمام نودهای موجود در هر بخش از شبیه‌سازی را توصیف کرده و ضرورت حضور هر نود و بخش‌­های مختلف در تنظیمات آن­‌ها را بیان می­‌کند.

لازم است ذکر شود که هفت فصل از این کتاب به آموزش مقدماتی کامسول می­‌پردازد که نه تنها برای دانشجویانی که در زمینه پلاسما کار می‌کنند بلکه برای تمام کاربران در رشته‌های مختلف که بخواهند با این نرم‌افزار کار کنند کاربردی است.

در نهایت، شبیه‌سازی سه‌بعدی تخلیه الکتریک با مانع دی الکتریک را به کمک این نرم‌افزار اجرا نمودیم

و نتیجه آن به‌زودی به صورت یک مقاله در مجلات معتبر خارجی چاپ می‌شود.

قابل ذکر است شبیه­‌سازی‌ها برای فیزیک تخلیه الکتریکی با مانع دی الکتریک به کمک نرم‌افزار کامسول،

تاکنون تنها به صورت یک‌بعدی انجام شده است که بر اساس همان مثال حل شده در کامسول است.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۷/۱۴ - ۱۹:۴۶
۲۵۳ بازدید