اخبار

پیام رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان به مناسبت روز ملی آمار و برنامه ریزی

۱۴۰۲/۰۸/۰۱

دکتر امیرقاسم غضنفری مطلق، رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان، در پیامی، فرارسیدن اول آبان، روز ملی آمار و برنامه ریزی را تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، متن پیام دکتر غضنفری مطلق به این شرح است:

به نام خدا

یکم آبان روز ملی آمار و برنامه‌ریزی براستادان و دانشجویان رشته آمار و جامعه علمی مبارک باد.

آمار علم گردآوری مطالعه و تحلیل داده‌ها و برنامه‌ریزی بر اساس آن‌ها است، علم استخراج نتایج کافی از مقدمات تجربی حاصل از اندازه گیری و آزمایش است.

هریک از رشته‌های علمی و شاخه‌های گوناگونِ دانش بشری سهمی را برای پرسش‌های گوناگونِ آدمی و رفع نیازهای مادی و معنوی او دارند.

در این میان علم آمار از یک سو به عنوان ابزاری قدرتمند در تقریباً تمامی شاخه‌های علوم پایه، تجربی و انسانی به‌کار می‌آید و از سوی دیگر عطش آدمی به پیش‌بینیِ امور در مسائلی نظیر امور جوّی، رفتارهای اقتصادی_ اجتماعی و علوم پزشکی برای علم آمار جایگاهی ویژه پدید آورده است.

در سال های اخیر، علم آمار رشد سریعی داشته است و در بسیاری از رشته های مختلف از روش های آماری به عنوان ابزاری برای آزمون کردن فرضیه ها، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها استفاده می شود.

یکی از ویژگی‌های کم‌نظیر علم آمار این است که روش و میزانِ دقت خود را در برخورد با مسائل محاسبه و شرح می‌دهد و برای این کار به قویترین ابزارهای نظری مانند علوم ریاضی و احتمال تکیه دارد.


۱۴۰۲/۰۸/۰۱ - ۰۸:۲۴
۱۱۰ بازدید