اخبار

بازگشت پدر علم سم‌شناسی کشور از غرب به ایران در دوران دفاع مقدس به‌خاطر درمان مجروحان و جانبازان شیمیایی

۱۴۰۲/۱۱/۲۶

پدر علم سم‌شناسی ایران، پروفسور مهدی بلالی‌مود از جمله سخنرانان کلیدی و ویژه‌ای بود که در اولین کنفرانس ملی دفاع زیستی در برابر تهدیدهای بیوتروریسم به میزبانی دانشگاه لرستان و کارگاه‌های آموزشی و گفت‌وگومحور این کنفرانس شرکت و سخنرانی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این شخصیت برجسته علمی کشور در دوران دفاع مقدس اگرچه در غرب مشغول به تحصیل بود اما به خاطر یاری‌رساندن به درمان مجروحان و جانبازان شیمیایی در آن مقطع زمانی به میهن اسلامی بازگشت و به عنوان یک پزشک سم‌شناس، پزشک درمان‌گر جانبازان سرافراز شیمیایی ایران اسلامی شد.

پروفسور مهدی بلالی‌مود که عضو کمیته بین‌المللی ایمنی شیمیایی سازمان بهداشت جهانی است در سال 1321 در مود واقع در بیرجند، استان خراسان جنوبی، متولد شد و یکی از برگزیدگان جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال 1398 و بسیاری جوایز معتبر دیگر است روزهای 25 و 26 بهمن‌ماه سال جاری را در دانشگاه لرستان سپری کرد تا در اولین کنفرانس ملی دفاع زیستی در برابر تهدیدهای بیوتروریسم به میزبانی دانشگاه لرستان شرکت کند.

پروفسور بلالی‌مود در دوران دفاع مقدس وقتی متوجه شد رژیم بعثی عراق قصد انجام حملات شیمیایی علیه ایران و رزمندگان اسلام را دارد و در آن مقطع به شدت نیاز به پزشک سم‌شناس بود بی‌درنگ همراه با خانواده‌ی خویش به یاری میهن اسلامی شتافت و بازگشت به میهن را به ماندن در غرب ترجیح داد تا به عنوان یک پزشک متعهد و متخصص، بتواند گام‌های علمی اثرگذار در درمان آسیب‌دیدگان شیمیایی بردارد.

لقب علمی ایشان، پدر علم سم‌شناسی ایران است و سال‌هاست مشغول خدمت علمی به ایران سرافراز است.

همسر ایشان نیز در سفر علمی به دانشگاه لرستان، همراهشان بود و هر دو در این کنفرانس علمی با اساتید و دانشجویان مختلف به گفت‌وگو پرداختند.

پروفسور بلالی‌مود وقتی پشت تریبون قرار گرفت در سخنانش اجرای کنفرانس و هماهنگی‌های بین‌بخشی برای این کنفرانس را خیلی خوب دانست؛ اینکه برای موضوع دفاع زیستی، علاوه بر دانشگاه لرستان به عنوان یک نهاد آموزشی و علمی، استانداری لرستان، سازمان بسیج دانشجویی استان لرستان، سپاه پاسداران و مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاع، همه و همه پای کار آمده‌اند تا اهمیت موضوع را به خوبی نمایان سازند.

این پزشک سم‌شناس شاخص کشور، بیوتروریسم را یک تهدید جدی دانست و خواهان اطلاع‌رسانی درست در مسیر پیشگیری و آگاهی‌بخشی عمومی و درمان صحیح تهدیدها و آسیب‌های بیوتروریسم شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره قوانین بین‌المللی مرتبط با سلاح‌های شیمیایی و موضوع بیوتروریسم هم سخن گفت.

پس از پایان بیست دقیقه سخنرانی ایشان، حاضران در نشست، این پزشک سم‌شناس برجسته را تشویق کردند و پروفسور بلالی‌مود با روحیه‌ای متواضعانه از شرکت‌کنندگان خواست پرسش‌های خویش را مطرح کنند.

پروفسور بلالی‌مود و همسر ایشان، صبح روز پنجشنبه، 26 بهمن‌ماه نیز در سالن جلسات شهید رشوند دانشگاه لرستان حضور یافتند و در نشست صمیمی و خودمانی‌تر با دانشجویان که قشر جوان هستند با روحیه‌ای سرشاز از امید به آینده، برخی خاطرات خود را مطرح کردند و توصیه‌هایی به دانشجویان داشتند؛ توصیه‌هایی که محور مرکزی آن‌ها عشق به میهن و امید به آینده بود و دانشجویان در این نشست، سر تا پا، گوش شدند تا تجربیات و توصیه‌های پدر و پیشکسوت علم سم‌شناسی ایران اسلامی را بشنوند؛ زیرا نخبگان و اساتید دانشگاهی همواره نقش الگو بودن برای دانشجویان دارند.

همان امید به آینده و عاشق خدمت به مردم بودن و توجه به اصطلاح استاد تراز انقلاب اسلامی که باعث شد وقتی کشور نیاز به پزشک سم‌شناس برای درمان مجروحان و جانبازان سرافراز شیمیایی دفاع مقدس داشت در آن مقطع، پدر علم سم‌شناسی ایران از غرب به ایران بازگردد و سال‌ها در مملکت خویش، گام‌های علمی برای اقتدار ایران اسلامی و خدمت پزشکی به هموطنان بردارد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۱/۲۶ - ۱۹:۲۴
۲۹۳ بازدید