اخبار

نشست ارائه گزارش فرصت مطالعاتی عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه لرستان با موضوع «آزمایشگاه سیاستگذاری» برگزار شد

۱۴۰۳/۰۷/۱۴

نشست ارائه گزارش فرصت مطالعاتی دکتر ابراهیم سوری، عضو هیئت علمی گروه آموزشی ریاضی و علوم کامپیوتر دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان با عنوان «طراحی و پیاده‌سازی آزمایشگاه سیاست‌گذاری با استفاده از شبیه‌سازی‌های ریاضی»، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان در این نشست که روز شنبه، 14 مهرماه سال جاری با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان برگزار شد دکتر سوری، توضیح داد: «این فرصت مطالعاتی یک طرح ملی است که در وزارت کشور سپری شد؛ طرح بر مبنای طراحی آزمایشگاه حکمرانی یا سیاست‌گذاری، بنا شده است».

دکتر سوری، تشریح کرد: «این طرح با کمک شبیه‌سازی‌های ریاضی، هوش مصنوعی و داده‌کاوی، اجرا شده است؛ هدف ما از این طرح آن بوده است که چگونگی استفاده از ریاضی، هوش مصنوعی، شبیه سازی‌ها و داده‌کاوی را در سیاستگذاری اجرا کنیم؛ به گونه‌ای که قبل از اینکه یک سیاست اجرا بشود ابتدا از طریق آزمایشگاه سیاستگذاری، پیامدهای مثبت و منفی آن، سنجش و ارزیابی شوند».

وی اظهار داشت: «هدف از این طرح آن است که قبل از اجرای واقعی تصمیمات و سیاستگذاری‎ها، ابتدا نتایج مثبت و منفی آن در آزمایشگاه حکمرانی، مشخص بشود».

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان افزود: «یکی از کارکردهای آزمایشگاه مذکور آن است که ارتباط بین سیاست و مردم را هم درباره تصمیمات اتخاذ شده قبل از اجرای تصمیمات، ارزیابی و پیش‌بینی می‌کند».

دکتر ابراهیم سوری، بیان کرد: «یکی از روش‌های پیش‌بینی نتایج سیاست‌ها، هوش مصنوعی و طراحی الگوریتم‌هاست؛ با بهره‌گیری از داده‌ها و رگرسیون خطی می‌توانیم احتمالات را طراحی کنیم که نوعی پیش‌بینی است؛ مبنای آزمایشگاه سیاستگذاری، توجه به داده‌هاست».

دکتر سوری، افزود: «برای این طرح، علم ریاضی، علم آمار و علوم کامپیوتر به‌کار گرفته می‌شود؛ البته اینها همگی زیرشاخه‌های علوم ریاضی هستند».

وی خاطرنشان کرد: «فرصت مطالعاتی مذکور براساس قرارداد بین دانشگاه لرستان و وزارت کشور، اجرا شده است؛ تقاضای بنده از ریاست محترم دانشگاه لرستان این است که آزمایشگاه مذکور در دانشگاه لرستان هم ایجاد شود».

گزارش تصویری

۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۱۱:۱۷
۸۱۲ بازدید