اخبار

جلسه دفاع از طرح ارتباط با صنعت عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه برگزار شد

۱۴۰۱/۰۵/۲۴

جلسه دفاع از طرح ارتباط با صنعت دکتر ریحان نجاتی‌پور، استادیار گروه آموزشی فیزیک دانشگاه لرستان، برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، صبح روز دوشنبه، 24 مردادماه، جلسه دفاع از طرح ارتباط با صنعت دکتر ریحان نجاتی‌پور، استادیار گروه آموزشی فیزیک (دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان) با عنوان «بررسی ابتدا به ساکن حسگر گازی بر پایه تک لایه ژرمانیوم سلناید (GeSe)»، برگزار شد.

براساس رویکرد گسترش ارتباطات و تعاملات برون‌دانشگاهی و انجام پژوهش‌های کاربردی، این طرح، با مشارکت شرکت گاز استان لرستان در بازه‌ی زمانی مرداد 1400 تا مرداد 1401 (یک‌سال)، اجرا شده است.

در همین رابطه، دکتر ریحان نجاتی‌پور، استادیار فیزیک دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان به خبرنگار اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان گفت: «از آنجایی که ایمنی و شناسایی گازهای مختلفی مثل CO و CH4 در صنعت نفت و گاز، بسیار مهم است، نیاز به حسگر‌های جدیدی است که با عملکرد بهتر در دماهای پایین و قدرت شناسایی گازهای مختلف، بتوانند فعالیت کنند؛ بنابراین، بررسی حسگر‌های جدید، یک ضرورت است».

دکتر نجاتی‌پور، توضیح داد: «در این راستا، ماده‌ای لایه‌ای را به‌نام GeSe پیشنهاد دادم که می‌تواند هشت گاز مهم در صنعت نفت و گاز شامل CO2 ، CO ، H2O ، H2 ، NH3 ، NO2 ، NO و CH4 را شناسایی و آشکارسازی کند».

گفتنی است مدیریت ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه، زیرنظر معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، فعالیت می‌کند.

رویکرد کاری این مدیریت، گسترش همکاری‌های دو و چندجانبه با سازمان‌ها، ادارات، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی استان در راستای مسئله‌محوری و کمک علمی و کاربردی به کاهش مشکلات جامعه است.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۵/۲۴ - ۱۸:۰۰
۳۳۳ بازدید