اخبار

پیام رئیس دانشکده علوم پایه به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی: آمار اگر درست به‌کار گرفته شود هرگز دروغ نمی‌گوید

۱۴۰۱/۰۸/۰۲

اول آبان‌ماه روز ملی آمار و برنامه‌ریزی است. به همین مناسبت، دکتر امیرقاسم غضنفری‌مطلق، رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان، با صدور پیامی، این روز را گرامی داشت.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، متن پیام به این شرح است:

به نام خدا

در میانه پاییز رنگ رنگ، آبان با روز ملی آمار و برنامه‌ریزی آغاز می‌شود.

روز ملی آمار و برنامه‌ریزی مبارک باد.

معادل کلمه "آمار" در زبان انگلیسی "Statistics" است که از ریشه لاتین "Status" به معنی وضعیت مشتق شده و یکی از معانی کلمه اخیر "State" به معنی "دولت" است.

در ابتدا آمار برای بیان اطلاعات و مقادیر عددی در باره اقتصاد، جمعیت شناسی، گزارش‌های دولتی و مفاهیمی مشابه استفاده می‌شد.

در ایران از سال 1297 همزمان با تاسیس ثبت احوال کشور تا کنون این وجه از آمار کارکرد داشته است. امروزه آمار به عنوان یک موضوع علمی شامل مفاهیم و روش‌هایی است که برای استنباط و نتیجه‌گیری در پژوهش‌هایی که مستلزم جمع آوری داده‌ها در یک فرآیندِ "آزمایش" و "مشاهده" هستند، به کار گرفته می‌شوند.

باتوجه به نقش مدیریت و استخراج داده از یک سو و کشف دانش نهفته درآن از سوی دیگر در بخش‌هاي مختلف خدمات، صنعت، كشاورزي و همچنين جایگاه پژوهش و تجاری‌سازی آن در سال‌هاي اخير، استفاده از علم داده وآمارو نياز محققين به كاربرد آن بيش از پيش محسوس است.

گزارش‌های متکی بر استدلال آماری و تفسیر نتایج می‌تواند بسیار روشنگر باشند اما استفاده غلط از روش‌های آماری که ممکن است سهوی یا عمدی انجام شود، منجر به نتیجه‌گیری اشتباه و حتی تحریف واقعیت می‌شود. پاشنه آشیل روش‌های آماری در "مرحله جمع‌آوری داده‌ها" می‌باشد چنان‌که اعتبار بسیاری از نتایج آماری به "نحوه گردآوری داده‌ها" گره می‌خورد.

هر گونه جهت‌گیری در این مرحله، نتایج را بی‌اعتبار می‌سازد.

به دلیل نقش روش‌های آماری در برکشیدن اطلاعات نزدیک به حقیقت در حالت‌های عدم قطعیت، کمیسیون آماری سازمان ملل متحد در سال 2010 روز 20 اُکتبر را به عنوان روز جهانی آمار معرفی کرد.

کلام آخر این‌ که آمار بخشی از علوم ریاضی است که اگر درست به‌کار گرفته شود، هرگز دروغ نمی‌گوید و واقعیت‌ها را برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درست آشکار می‌سازد.


۱۴۰۱/۰۸/۰۲ - ۰۶:۰۳
۱۹۰ بازدید