اخبار

نخستین همایش استانی ارتقاء و تحول علوم پایه و بنیادی برگزار می‌شود/ بزرگ‌ترین در سطح کشور از نظر کیفیت و تعداد شرکت‌کننده

۱۴۰۱/۰۸/۲۷

دبیر نخستین همایش ارتقاء و تحول علوم پایه و بنیادی استان لرستان گفت: «این همایش استانی در تاریخ دوم آذرماه 1401 با هدف ارتباط اثرگذار و عمیق بین دانشگاه با جامعه و صنعت و شناساندن کاربردهای علوم پایه، توسط دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان برگزار می‌شود و بزرگترین همایش استانی ارتقاء و تحول علوم پایه و بنیادی از نظر کیفیت و تعداد شرکت‌کننده در سطح کشور است».

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر سیروس مرادی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما توضیح داد: « یکی دیگر از اهداف برگزاری همایش استانی ارتقاء و تحول علوم پایه و بنیادی، آن است که ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه لرستان معرفی شده و با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری بین دانشگاه با بخش‌های مختلف جامعه و صنعت، پروژه‌های کاربردی علوم پایه و بنیادی، تهیه و اجرا شوند».

دکتر مرادی، بیان کرد: «مخاطبان همایش، همه بخش‌های جامعه، به‌ویژه ارگان‌ها و سازمان‌های آموزشی، علمی، اجرایی، اقتصادی و صنعتی هستند و همایش براساس اهمیت‌دادن به جایگاه علوم پایه در پیشرفت علمی جامعه، برگزار می‌شود».

وی تشریح کرد: «همایش استانی ارتقاء و تحول علوم پایه، با حضور و سخنرانی مهمانان مختلف استانی و کشوری برگزار می‌شود؛ اساس سخنرانی‌ها هم این است که از نوع کاربردی باشند».

دکتر مرادی افزود: « از مدیران صندوق حمایت از پژوهشگران کشور هم دعوت شده است که در همایش، شرکت کنند».

دبیر همایش استانی ارتقاء و تحول علوم پایه و ینبادی تصریح کرد: «در چند سال اخیر، این همایش، بزرگترین همایش در دانشگاه لرستان و استان لرستان محسوب می‌شود و 450 تا 500 نفر به این همایش سه‌روزه دعوت شده‌اند؛ ضمن آنکه بزرگترین همایش استانی ارتقاء و تحول علوم پایه و بنیادی در سطح استان‌های کشور

دکتر سیروس مرادی، درباره کارگاه‌های این همایش، توضیح داد:« کارگاه‌های علمی نیز در این رویداد برگزار می‌شوند؛ کارگاه‌های علمی با هدف تقویت کاربردهای علوم پایه، کارآفرینی و بازار کار رشته‌های علوم پایه و بنیادی برگزار می‌شوند؛ در این کارگاه‌ها به دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید، مباحث کاربردی ارائه می‌شود».

دکتر مرادی ادامه داد: «از برنامه‌های همایش، اجرای گردش علمی برای دو رشته زمین‌شناسی و زیست‌شناسی است؛ در این گردش‌های علمی، استان لرستان از نظر زمین‌شناسی و زیست‌شناسی، مورد بررسی قرار می‌گیرد».

وی اظهار داشت: «انجمن‌های علمی دانشجویی نیز مشارکت فعال در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای همایش دارند؛ همچنین، نمایشگاه‌های علمی نیز در دانشکده علوم پایه نیز در مدت سه روز همایش، برپا می‌شوند».

دبیر همایش استانی ارتقاء و تحول علوم پایه و بنیادی تشریح کرد: «رویداد ایده شو نیز ویژه‌ی رشته‌های علوم پایه برگزار می‌شود و برترین‌ها، تجلیل خواهند شد».

دکتر سیروس مرادی، ادامه داد: «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال ایجاد اتاق فکر علوم پایه است؛ از جمله کارکردهای این اتاق فکر، جذب بودجه‌های لازم و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان علوم پایه و حمایت از این شرکت‌هاست».

دکتر مرادی، تصریح کرد: «همه تلاش ما این است که دانشگاه لرستان، یک نماینده در اتاق فکر علوم پایه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته باشد تا بتوانیم بودجه‌های بیشتری در این زمینه برای علوم پایه استان، جذب کنیم».

وی اظهار داشت: «یک صندوق هم برای حمایت از علوم پایه ایجاد خواهد شد تا کارآفرینی در سطح دانشجویان علوم پایه تقویت شود».

گفتنی است دکتر سیروس مرادی، عضو هیئت علمی (دانشیار ریاضی) دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان است.

سال 2022 میلادی از نظر علمی به عنوان «سال بین‌المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار»، نام‌گذاری شده است.


۱۴۰۱/۰۸/۲۷ - ۱۸:۵۵
۳۸۹ بازدید